2009. november 3., kedd

Kutyafuttában

A szünet további része a következőleg leírtakban teljesedett ki:

Csütörtökön már vállamon a táskával szálltam fel a buszra, megengedve magamnak azt, hogy elszabaduljak az itteni dolgaimtól. Otthon Northrop Frye-t olvastam illetve a most megszerzett Roland Barthes kötetet. Előbbit a Bibliás kurzus miatt, utóbbit fakultatíve olvastam.

Péntek, este hat óra. A helyi könyvtárba mentünk le Raczkával Tari István író/költő könyvbemutatóját. Előtte nem ismertem az ipsét, most azonban utánanéztem az életútjának.


Íme:
költő, író, képzőművész. Zenta, 1953. máj. 15. T.: Az általános iskolát és a gimnáziumot Zentán végzi (1973), majd Újvidéken tanul. É.: A Képes Ifjúság újságírója, fotóriportere, szerkesztője (1994-1998), az óbecsei Petőfi Sándor Magyar Kultúrkör vezetője (1994-1998), Óbecse alpolgármestere (2000-től). F. m.: Térzene a majomszigeten (1979), Ellenfényben (1982), Homokba kapaszkodva (1985), Tépőzár (1987), Elmulatott jövő (1990), Boglya (1993), Fegyvertánc (1994), Napszél (1998), Darazsakkal barátkozom! (2000), Akarsz egy Jugoszláviát? (2002). Önálló tárlatai Adán (1969), Zentán (1973, 1976), és Újvidéken (1976) voltak. Négyrészes művészi dokumentumfilmjét a Kárpát-medence legdélibb magyar szigetéről Az ezeréves határnál címmel 2003-ban mutatták be. Társ. tev.: A VMDK tagja, alelnöke. A Jugoszláviai Magyar Írók Társaságának elnöke, az Aracs folyóirat szerkesztőségi tagja. Díj: Csokonai-díj (1997).

A legszomorúbb talán az volt, hogy magáról a kötetről vajmi kevés derült ki. Napvilágra került az erőteljes patriotizmusa, amit egy ideig elég jól viseltem, a cérna akkor szakadt el, amikor kerek perec kijelentette, hogy a nyugatiak nem értik teszem azt Villont és Shakespeare, mi azonban értjük Balassit. Na kérem, ekkora átvágást is régen hallottam. Kik a nyugatiak? Milyen egy átlag nyugati ember? Milyen olvasottsággal kell ennek az egyednek rendelkeznie? S mi az, hogy nálunk értik? Raczka - aki mellesleg Újvidéken másodéves magyaros - mondta nekem, hogy ő nem érti Balassit, akkor egy egyszerű atyafi hogy a frászba tudná érteni?! Elolvasni egy dolog, értelmet pakolni hozzá már más tészta. Talán ezek miatt, de nem lett szimpatikus a bácsi. -> könyve

Később a névnapomat ünnepeltük. Hárman eltűntettünk másfél liter bort.

Northrop Frye - A metafora táguló világa


A halál s annak "körbesatírozása"

Nincsenek megjegyzések: